HELP 
Crediteur valuta openstaande posten
  Menu - Financieel - Vreemde valuta - Rapporten - Herwaarderen openstaande posten

Op het rapport
  • Op dit rapport worden alle openstaande posten per crediteur afgedrukt, op volgorde van crediteurennummer.
  • Per crediteur wordt het totale saldo van de openstaande posten vermeld en komt er aan het eind van het rapport een totaal generaal te staan.
  • Een ouderdomsoverzicht van de openstaande posten wordt automatisch aan het rapport toegevoegd.
  • Voorbeeld van gebruik - Opmerking factuur gebruiken om posten te markeren
    Bij iedere boekingsregel voor een crediteur kunt u een opmerking factuur toevoegen. Vul daar bijvoorbeeld de naam van het project, waarop de boekingsregel betrekking heeft, in. Vink op de vragendialoog van dit rapport de optie "Opmerking openstaande post crediteur afdrukken?" aan. Bij het afdrukken van het rapport komt de naam van elk project keurig netjes bij elke factuur te staan.

Crediteur valuta openstaande posten
Rapport knoppenbalk
Rapport veldbeschrijving
  • Vanaf ... tot en met ...
    Gebruik deze velden om een selectie te maken van de beschikbare gegevens voor dit rapport.
    Op dit tabblad kunt u selecteren op Crediteur en Factuur.
    Zie het tabblad Geavanceerd voor meer selectiemogelijkheden.
  • Openstaande posten per sluitrekening specificeren
    Kies Ja om het rapport af te drukken gesorteerd op sluitrekening. Het totaal per sluitrekening wordt als extra totaal afgedrukt op het rapport.
    Kies Nee om de openposten af te drukken zonder sortering op sluitrekening.
  • Afdrukvolgorde 1
    Afhankelijk van uw keuze worden de velden Nummer en Zoeksleutel in- en uitgeschakeld
    Kies hier of u het rapport op volgorde van crediteurnummer of op volgorde van crediteurzoeksleutel wilt afdrukken.
  • Afdrukvolgorde 2
    Kies hier of u het rapport op volgorde van factuurdatum of op volgorde van factuurnummer wilt afdrukken.
  • T/m periode en T/m jaar
    Laat deze velden leeg om alle openstaande posten van de geselecteerde crediteuren af te drukken.
    Vul beide velden in om de openstaande posten weer te geven zoals ze actueel waren aan het eind van de periode/jaar die u heeft ingevuld.

    Vervaldagen bepalen t/m opgegeven periode/jaar
    Met de opgegeven jaar/periode wordt een datum bepaald, welke gehanteerd moet worden voor de berekening van het aantal vervaldagen. Standaard is dat de laatste datum van de opgegeven periode, bij periode 0 wordt de eerste datum van periode 1 gehanteerd en bij periode 14 wordt de laatste datum van de laatste normale periode gehanteerd. Als u geen periode/jaar opgeeft, dan wordt de systeemdatum gebruikt.

  • Openstaande posten of alle posten afdrukken?
    Kies hier of u alleen openstaande posten of alle posten op het rapport wilt afdrukken.
  • Betwiste posten afdrukken?
    De keuzeopties zijn 'Alle posten' (standaard), 'Alleen betwiste posten' en Alleen niet betwiste posten'. Een factuur kan op 'betwist' gezet worden via de scherminformatie van de openstaande facturen en is bedoeld om aan te geven dat er onenigheid is met de crediteur (bijv. hoogte van bedrag) over de bewuste factuur.
  • Incasso posten afdrukken?
    Wat is een incassopost? Een openstaande post bij een crediteur, waarbij is aangegeven (veld Incasso) dat de deze post geïncasseerd moeten worden.
    Kies "Alle posten" (standaard) om niet te selecteren op de incasso instelling van openstaande posten.
    Kies "Alleen incasso posten" om alleen openstaande posten af te drukken, waarbij aangegeven is dat ze geïncasseerd gaan worden. Deze posten kunnen niet worden uitgeschreven via programma Betalingen uitschrijven.
    Kies "Alleen niet incasso posten" om alleen openstaande posten te tonen die niet worden geïncasseerd. Deze posten kunnen geselecteerd worden voor betaling in het programma Betalingen uitschrijven.
  • Vervaldagen van factuurdatum of vervaldatum?
    Aan de hand van de factuurdatum en de datum waarop de openstaande posten lijst afgedrukt wordt (systeemdatum), bepaalt iMUIS het aantal dagen dat een factuur open staat. U kunt echter ook invoeren dat het aantal dagen berekend moet worden op basis van de vervaldatum. Heeft u bijvoorbeeld 14 vervaldagen bij de crediteur voordat de factuur betaald moet zijn, dan wordt het verschil tussen de vervaldatum en de systeemdatum gebruikt om het aantal dagen te berekenen. Op deze manier kan snel gezien worden hoeveel dagen de factuur de vervaltermijn overschreden heeft.
  • Peildatum voor vervaldagen
    De peildatum is de datum die iMUIS gebruikt om te bepalen hoeveel dagen een factuur open staat. De factuurdatum wordt daartoe vergeleken met de peildatum. Het verschil in dagen tussen deze twee data bepaalt de ouderdom van de factuur. iMUIS werkt standaard per periode en stelt derhalve de laatste dag van een periode voor als u een selectie op periode maakt. Als u de ouderdom van de facturen specifieker wilt weergegeven dan per periode, dan kunt u de peildatum handmatig wijzigen.

    Hoe wordt de peildatum bepaald?
    De peildatum wordt standaard als vandaag voorgesteld. Als er een periode/jaar selectie worden ingevoerd (zie het veld T/m periode en T/m jaar hierboven), dan wordt de peildatum automatisch aangepast naar standaard de laatste dag van de opgegeven periode van het opgegeven jaar. Als u periode 0 kiest, dan wordt de eerste dag van het boekjaar voorgesteld. De datum is vervolgens handmatig te wijzigen. De peildatum wordt in de kop van het rapport afgedrukt.

  • Minimum aantal dagen vervallen (0 = alle posten)
    Gebruik deze optie om een selectie te maken op hoe lang posten vervallen zijn in de administratie. Om bijvoorbeeld een overzicht te maken van "direct te betalen" in uw administratie kunt u hier 90 invullen. Alleen openstaande posten die 90 dagen of langer vervallen zijn worden dan afgedrukt.
  • Alleen openstaande posten met een saldo groter dan
    Gebruik deze optie om bijvoorbeeld kleine openstaande posten met minimale bedragen niet af te drukken.
    Geef daartoe hier een bedrag op. Alleen openstaande posten met een saldo groter dan dit bedrag zullen dan worden afgedrukt.
  • Pagina opbouw
    Kies "Doorlopend" om alle regels achter elkaar af te drukken. U verbruikt zo min mogelijk papier.
    Kies "Per crediteur een pagina"  om voor iedere crediteur het rapport op een nieuwe pagina laten beginnen.
    NB De paginanummering (rechtsbovenaan het rapport bij "Blad: <nr>") begint dan voor iedere crediteur opnieuw bij 1.

  • Alleen vervallen openstaande posten?
    Vink deze optie aan om per crediteur alleen de vervallen posten af te drukken.
    Vink deze optie uit om alle posten af te drukken, met inachtneming van de andere selecties op dit tabblad.
  • Verdichting?
    Vink deze optie aan om alleen de totalen per crediteur af te drukken.
    Vink deze optie uit om alle openstaande posten per crediteur af te drukken.
  • Extra gegevens afdrukken?
    Tot de extra gegevens behoren de medewerker die aan de crediteur gekoppeld is, de standaard valuta van de crediteur en de telebankiergegevens van de crediteur, zoals bankrekening, IBAN-nummer en BIC-code. Deze extra gegevens worden per crediteur onder de openstaande posten afgedrukt.
  • Adres afdrukken?
    Vink deze optie aan om ook de adresgegevens per crediteur af te drukken op het rapport.
  • Recapitulatie afdrukken?
    Deze optie is alleen beschikbaar indien het rapport "Staand" wordt afgedrukt
    Vink deze optie aan om aan het eind van het rapport de openstaande saldi af te drukken, gesplitst naar ouderdom.
  • Opmerking openstaande post crediteur afdrukken?
    De opmerking waar naar verwezen wordt, kan ofwel in het programma Boeken in het opmerkingenveld van de factuur of het scherm Openstaande post informatie aangemaakt worden. Het gaat dus niet om opmerkingen die gekoppeld zijn aan de boekingsregel.
  • Opmerking crediteur afdrukken?
    Het betreft in dit geval de opmerkingen die in de tabel Crediteur (tabblad Algemeen) of in het scherm Openstaande post informatie (in de kop boven de openstaande posten) ingevoerd zijn.